Lector asociat Nicoleta Braniște
Lumea festivalurilor ne atrage tot mai mult fie că suntem participanți sau organizatori. Ce se află în spatele dorinței de a participa și ce se află în spatele voinței de a organiza un festival?
Mergem la un festival din diverse motive: ne distrăm cu prietenii și ne facem alții noi, învățăm ceva nou, ne vedem artiștii preferați, ne crește adrenalina, simțim că suntem vii și ne contaminăm cu energia celor din jur. Dar cum e să fii de partea cealaltă? Ce îi motivează pe organizatori? Cum se raportează organizatorii la nevoile noastre? Cum se face un program artistic relevant pentru publicul ales? Cursul propune o incursiune în lumea festivalurilor navigând între calitatea lor de vectori sociali și cea de vectori economici.
Lector dr. Nicoleta Sălcudean
Termenul-umbrelă de industriile culturale/ creative este în expansiune, i se acordă tot mai multă importanță din punct de vedere al cercetării, al finanțării, al recurenței la nivelul discursului public (național/ european/ global). Preocuparea este aceea de a investiga împreună acest domeniu prolific, de a găsi metodologie de cercetare adecvată și de a cartografia situația existentă în România, precum și de a propune modele noi și instrumente de cercetare, adaptate contextului și dezvoltărilor din Europa Centrală și de Est. Cursul propune un model de cercetare a industriilor creative la intersecția dintre studiile culturale, sociologia culturii și antropologia culturală. Vor fi, așadar, urmărite câteva direcții de bază: politicile culturale, noile teorii și dezbateri cu privire la arta actuală, impactul noilor tehnologii, identitatea culturală, orașul creativ, economia creativă, managementul creativ, antreprenoriatul, inovarea socială, drepturi de proprietate. Ascensiunea industriilor creative în România, manifestată prin interesul pentru configurarea unor direcții și obiective, în conjuncție cu provocările dar și oportunitățile oferite de Uniunea Europeană, studiile realizate cu privire la acest fenomen, precum și criticile indispensabile și relevante aduse acestui termen compozit reprezintă adevărate indicatoare pentru elaborarea noii realități a sistemului conceptual cultural. C,
Conf. dr. Gelu Badea
Producerea unui spectacol de teatru este, de foarte multe ori, privită ca un act care conține în el doar valorificarea resurselor umane, materiale și financiare de care dispune o companie teatrală. Lipsește din arcul cuprins între startul unui proiect teatral, dat de decizia unui manager al unei instituții teatrale, și reprezentarea sa, o componentă care ne-ar putea ajuta mai mult la vinderea produsului cultural denumit spectacol de teatru. Aceasta este cuprinsă în răspunsul la întrebarea este nevoie de acest produs, iar dacă este nevoie, cui îi este adresat spectacolul? Cursul pe care îl propunem nu realizează doar o trecere distantă prin toți pașii pe care trebuie să-i urmăm pentru a putea cheltui bugete programate pentru crearea spectacolelor; el ne va apropia de procesul nașterii spectacolului de teatru în primul rând prin stimularea unei creativități aplicate pornind de la cunoașterea celui mai mic preț al metrului cub de lemn și a locului unde se găsește acesta spre vânzare, până la găsirea unei informații pretențioase care privește un personaj dintr-o piesă de teatru, dar deschizând cunoașterea către cele mai noi tehnologii care concură la realizarea spectacolului de teatru azi. Proiectele practice se vor realiza în instituții teatrale publice sau independente.
Lector asociat Adrian Sitaru
Cursul este creat pentru a da managerilor de proiecte culturale în devenire un start în cariera de producție de film sau TV. Pentru asta este nevoie de cineva care să fie multi-tasking, dinamic, să comunice bine și să rămână calm sub presiune; este creativ cu bugetele, știe suficient despre sănătate și siguranță pentru a proteja echipa și distribuția; cunoaște cele mai bune locații la cel mai bun preț și înțelege producția de la început până la final, astfel că poate transforma inevitabile compromisuri în calități ale proiectului. Învățarea este bazată pe proiecte practice, experiența este din lumea reală, iar entuziasmul garantat!
Lector asociat Nicoleta Braniște
Cultura a fost mereu văzută ca o prințesă sfioasă iar termenul de politici culturale intrigă prin alăturarea celor două noțiuni care par din două lumi diferite. De fapt, cele două noțiuni se comportă co-dependent. În calitate de actori ai scenei culturale trebuie să cunoaștem contextul în care activăm cât și cadrele mai largi care îl construiesc. Politicile culturale fac parte din acțiunile de politici publice prin care o autoritate, locală sau centrală decide „să facă” sau „să nu facă”. Pentru noi e important să decodăm acest de ce, să înțelegem implicațiile acțiunii sau inacțiunii în câmpul cultural, pentru că ne vor defini munca și ne vor contura viitorul.
Prof. univ. dr. Miruna Runcan
O călătorie în care ne propunem să înțelegem, plecând de la noi înșine, felul în care lucrează corpul și mintea noastră atunci când suntem spectator la teatru, la spectacole de dans ori performance, la film, în sala de spectacol sau acasă, în fața ecranului TV sau al calculatorului. Experiența de spectator va fi explorată din mai multe perspective: cea istorică, cea semiologică și pragmatică, cea socio-antopologică, cea neuro-psihologică, iar cursul propriu-zis va fi însoțit de o serie de jocuri interactive menite să ne ajute să ne înțelegem, în același timp și pe noi înșine, dar și pe ceilalți.
Lect. univ.dr. Ivona Tătar-Vîstraș
Planificarea de marketing, realizată în jurul mixului de marketing, esențială oricărei organizații, poate deveni insuficientă în spațiul cultural românesc, cu atât mai mult cu cât politicile culturale sunt instabile și de multe ori imprevizibile. Cursul de management strategic se va concentra în jurul conceptului de avantaj competitiv, identificarea și menținerea lui, stabilirea și dezvoltarea strategiilor de promovare inovatoare, stabilirea corectă și realistă a obiectivelor instituționale/organizaționale și „găsirea” drumului potrivit pentru implementarea lor.
Lect.dr. Daniel Iftene
Într-o perioadă în care chiar definițiile cuvântului „spectacol” au devenit „confuze și difuze” (Craig Lambert), cartografierea critică a relațiilor contemporane dintre teatru și film propune nu numai înțelegerea modalităților de co-existență a celor două arte azi, ci și a transferurilor voluntare și involuntare dintre acestea.
Puse de unii sub semnele contaminării, remedialității, intermedialității, transmedialității etc., atât de în vogă în ultimele decenii nu numai din perspectivă teoretică, ci și practică, interacțiunile dintre cele două arte au născut și nasc spectacole provocatoare, care sfidează deseori limitele fiecărei arte în sine.
Lector dr. Mihai Pedestru
Problematica drepturilor de proprietate intelectuală este una deosebit de importantă în existența oricărei instituții de cultură. Cine deține drepturile? Cine le administrează? Când, cui și cât trebuie plătit? Cum se pot proteja propriile drepturi de proprietate intelectuală? Cursul își propune să răspundă la aceste întrebări prin analiza legislației și practicilor naționale și internaționale. Prin discutarea aprofundată a unor spețe celebre, masteranzii vor deprinde conceptele cheie ale domeniului, precum și instrumentarul necesar pentru a putea folosi în deplină legalitate materiale protejate de drepturi de autor.
Lector dr. Mihai Pedestru
Urmărind modele teoretice și studii de caz din spații culturale cât mai variate, cursul le oferă masteranzilor instrumentarul necesar pentru a construi strategii coerente și eficiente de atragere, fidelizare și dezvoltare a publicurilor instituțiilor de cultură. Explorând o tematică diversă, de la folosirea noilor tehnologii pentru crearea de experiențe spectatoriale interactive până la modele de succes de implicare comunitară și educație prin cultură, masteranzii vor colabora pentru a analiza și dezvolta strategii de „audienceengagement” pentru o instituție culturală.